آزادوار شهری به قدمت تاریخ

کمبود فضا و امکانات ورزشکاران جغتايي را بي انگيزه کرده است

 جوانان ورزشکار شهرستان جغتاي همواره از کمبود امکانات ورزشي رنج مي برند و درک عمق محروميت و فقر امکانات ورزشي در اين شهرستان تنها با حضور مستقيم مديران و مسئولان استاني ميسر است.
سرپرست تيمي در مرکز شهرستان جغتاي، با اشاره به نبود حامي و پشتيبان مالي براي تيم هاي فوتبال شهرستان گفت: در تمام مسابقات اعم از جام و ليگ، همه هزينه تيم ها را بازيکنان پرداخت مي کنند. «جغتايي» افزود: اين مشکل سبب شده است انگيزه و رغبت بازيکنان شهرستان روز به روز کم تر شود. وي در ادامه خواستار اختصاص سهميه سالن، توپ و... براي اعضاي تيم هاي فوتبال شهرستان شد.
کمبود امکانات ورزشي در روستاها بيداد مي کند
يکي از اهالي روستاي «راه چمن» نيز با بيان اين که جوانان روستا در ايام بيکاري فصلي، هيچ نوع سرگرمي فرهنگي و ورزشي ندارند، گفت: جوانان روستاي ما به دليل نبود امکانات ورزشي و امکانات اوليه اي هم چون تور واليبال يا ميدان ساده مناسب فوتبال، مجبورند در داخل روستا پرسه بزنند. «علي راه چمني» خاطر نشان کرد: بيشترين مشکلات، ناهنجاري و نزاع هاي جمعي در اين روستا و ساير روستاها، مربوط به فصل بيکاري و منشاء آن نبود امکانات ورزشي است. جوان ديگري هم که با موتور در حال گشت و گذار داخل شهر است، نيز مي گويد: به خاطر بيکاري و نبود امکانات ورزشي مناسب مجبوريم با موتورسيکلت وقت خود را سپري کنيم.
ضرورت ترويج بازي هاي محلي در مدارس
يکي از فرهنگيان شهرستان هم در گفت و گو با خراسان استفاده از ظرفيت هاي محدود ورزشي آموزشگاه ها در ساعات تعطيلي مدارس را پيشنهاد مي دهد و مي گويد: از مسئولان، دهياري، مديران و متوليان آموزش و پرورش انتظار داريم با هماهنگي و پيش بيني تمهيدات لازم، امکان استفاده بهينه از امکانات ورزشي مدارس را براي جوانان در هر روستا فراهم کنند.
«فراشياني» افزود: با برنامه ريزي مناسب در هر روستا مي شود از ميزهاي تنيس روي ميز و تور واليبال و حتي فضاي خالي و ميدان ورزشي مدارس، در نوبت هاي تعطيل استفاده کرد. وي افزود: از يک سو بازي هاي بومي و محلي منازل در حال فراموشي است و از طرف ديگر دانش آموزان در زنگ ورزش فقط به يک رشته ورزشي خاص مثل فوتبال يا واليبال روي مي آورند پس چه خوب است که معلمان بازي هاي محلي مناطق خود، آن هايي که قابليت اجرا در مدارس را دارند در زنگ ورزش به دانش آموزان آموزش دهند چرا که با اين کار هم فرهنگ بومي و محلي خود را حفظ و از سوي ديگر شور و نشاط خاصي براي دانش آموزان در زنگ تفريح ايجاد کرده ايم.
استفاده از تشک کشتي با عمر ۳۰ سال!
مسئول هيئت کشتي جغتاي در گفت و گو با خراسان گلايه هاي زيادي درباره اين رشته ورزشي داشت.
«علي شايان فر» اظهار کرد: کشتي با چوخه در اين شهرستان از محبوبيت زيادي بين دانش آموزان و جوانان برخوردار است. وي گفت: حدود ۱۶ سال است که اين رشته ورزشي از حالت سنتي خارج شده و طبق مقررات جديد برگزار مي شود. وي از عمده مشکلات خود به کمبود سالن مخصوص اين رشته اشاره کرد و گفت: در اين شهرستان تنها يک سالن چند منظوره مخصوص رشته هاي رزمي وجود دارد که اصلاً جواب گوي ترافيک ورزشکاران نيست. وي ادامه داد: حدود ۲۰۰ ورزشکار بيمه شده در اين رشته ورزشي داريم و نيز از مربيان مجرب در اين خصوص استفاده مي کنيم. شايان فر افزود: تشک هاي موجود کشتي در اين سالن ورزشي عمري ۳۰ ساله دارد که مجبوريم از همين تشک ها استفاده کنيم. وي به محدوديت هاي رشته جودو نيز اشاره کرد و گفت: «تاتامي» مخصوص رشته جودو نداريم و از همان تشک هاي قديمي کشتي براي جودو استفاده مي کنيم. وي در پايان گفت: اميدواريم که مسئولان نگاه مهربانانه تري به ورزش شهرستان ها داشته باشند.
يکي ديگراز ورزشکاران هم به خبرنگار ما مي گويد: شهرستان جغتاي با حدود ۴۵ روستا متأسفانه امکانات ورزشي بسيار کمي دارد. «رضا حشمت پور» اظهار کرد: بخش هلالي به مرکزيت عبدل آباد ريواده تنها يک سالن کوچک دارد که بعضي از جوانان در آن فقط واليبال بازي مي کنند و هيچ مربي هم براي آموزش اصول اوليه واليبال ندارند و از بسياري از رشته هاي ورزشي در اين روستا خبري نيست.
وي افزود: شايسته است بودجه هاي ورزشي به صورت اصولي و با نظارت مسئولان و دست اندرکاران بين روستاهاي شهرستان تقسيم شود.يک دانشجو هم به خبرنگار ما مي گويد: وجود تنها يک سالن ورزشي جوابگوي ترافيک فشرده ورزشکاران نيست. «علي جبله» به مشکلات سالن از جمله چکه کردن آب از سقف سالن در مواقع بارندگي اشاره مي کند و مي گويد: در فصل هاي بارندگي مقدار زيادي آب از سقف چکه مي کند به طوري که اصلاً نمي توان به بازي ادامه داد.
ورزش بخش مرکزي جغتاي نيازمند توجه
بخشدار مرکزي جغتاي هم در گفت و گو با خراسان مهم ترين مشکل ورزش شهرستان را تأمين فضاي لازم دانست. «عباس ناصحيان» اظهار کرد: روستاهاي بخش مرکزي به دليل واقع شدن در منطقه اي کوهستاني محدوديت فضاي ورزشي دارند و تنگناهايي نيز در ورزش روستايي وجود دارد.
در ادامه فرماندار شهرستان جغتاي هم در خصوص مشکلات ورزش جغتاي مي گويد: در سفر رياست جمهور به اين شهرستان احداث ۲ سالن سرپوشيده مجزا براي آقايان و بانوان مصوب شد که اجراي اين مصوبات از طريق اداره ورزش و جوانان و اداره کل ورزش و جوانان استان در حال پي گيري است و اميدواريم با تخصيص اعتبار عملياتي شود. «هنرور» در ادامه افزود: آموزش و پرورش تنها نهادي است که مي تواند از پايه دانش آموزان را در رشته هاي مختلف ورزشي آموزش دهد.
اولويت هاي ورزش جغتاي
رئيس اداره ورزش و جوانان شهرستان هم در گفت و گو با خراسان رضوي مي گويد: شهرستان جغتاي ۲ سالن ورزشي و در مجموع ۸۵۲ مترمربع فضاي ورزشي دارد.
«يزدي» اظهار کرد: تعداد ورزشکاران سازمان يافته اين شهرستان ۱۷۶۰ نفر است که نسبت به سال ۹۰ رشد ۱۵ درصدي داشته است. وي گفت: در اين شهرستان ۲۰ هيئت ورزشي وجود دارد و ورزش هايي از جمله فوتبال، کشتي، واليبال، جودو و... از محبوبيت زيادي بين جوانان و نوجوانان برخوردار است. وي عمده مشکلات ورزشي اين شهرستان را کمبود فضا و امکانات ورزشي دانست و گفت: در سفرهاي استاني دور چهارم قول ساخت ۲ سالن ورزشي اختصاصي براي بانوان و آقايان به ما داده شد که هنوز خبري از ساخت اين سالن ها نيست. البته پي گيري هاي زيادي در اين زمينه انجام داده ايم که اميدواريم امسال اعتبار اين سالن ها تأمين و موجب خشنودي ورزشکاران و ورزش دوستان اين شهرستان شود. وي همچنين نبود استخر در اين شهرستان را مشکل بزرگ ورزشکاران دانست.
نويسنده: احمدگفتي

 


نویسنده: داود ׀ تاریخ: سه شنبه 3 ارديبهشت 1392برچسب:کمبود, فضا , امکانات, ورزشکاران,شهرستان , جغتايي, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است